Turizm inson hayoti va faoliyatining ko‘p sohalarini qamrab
oladi. Shuning uchun turizmni o‘rganish psixologiya, antropologiya, sotsiologiya,
iqtisodiyot, geografiya, informatika, huquq fanlarini ta’limni o‘rganish bilan uzviy
ravishda bog‘liq. Turistlik resurslar yer sharining deyarli barcha burchaklarida,
qit’alarida va mamlakatlarida mavjud. Turizm yo‘nalishi va to‘rini erkin tanlash
sharoitida turizm tashkilotchilari turistlik oqimlarni bilishi, istiqbollashi va
xatto ularni boshqarishi kerak.
Psixologiya
Sayohat qilish uchun turist qaysi marshrutni tanlaydi,
ushbu mavsumda qaysi mamlakat afzallikka ega bo‘ladi, turizmning qaysi turlari mashhur bo‘ladi? Turistlik bozorda nimani taklif
qilish foydali, o‘z turistlik mahsulotini harakatini qayerga yo‘naltirish kerak?
Mijoz xohishlarini yaxshi qondiruvchi to‘rni qanday qilib tuzish kerak? Bu savollarning
ko‘pchiligiga inson psixologiyasi, uning harakatlari va qaror qabul qilish motivatsiyasi
(sabablari) asoslarini o‘rganmasdan javob berish mumkin emas. Mijoz xohishi motivatsiyasini
o‘rganmasdan va tushunmasdan turib, to‘rni to‘g‘ri tuzish va uni bozorda iste’molchiga
taklif qilish, asosiysi mijoz xohishini turistlik taassurot va emotsiyalarning ijobiy
gammasini ta’minlab qondirishi mumkin emas. Kichkinagina uzilish ham puxta tayyorlangan
va tahlil qilingan sayohatdagi ijobiy ta’surotni yo‘qotishga yetarli bo‘ladi.
Insonning turli holatlarda o‘zini tutish modelini, qaror
qabul qilish sabablarini, dam olish to‘rini tanlash, asosiy va turdosh maqsadlari,
sayohat yo‘nalishlari, hamkorlar va turistlik firmani tanlashni yaxshilab o‘rganish
kerak. Sayohatni amalga oshirish sabablari turlicha bo‘lib, u turist yoshi, intellekt
darajasi, moliyaviy holati, jamiyatning u yoki bu holatiga tegishliligi va ko‘pgina
boshqa omillarga bog‘liq. Turist bo‘lishga turli sabablar ta’sir qiladi: dam olish,
bo‘sh vaqt, dunyoqarashni kengaytirish, notanish narsalarni bilish, ko‘ngil ochish,
diniy, davolanish, qarindoshlar va do‘stlarni ko‘rish va boshqa maqsadlar. Ushbu
sohadagi keng qamrovli bilimlar bilan shugullanuvchi fan psixografiya deyiladi va
uning uslublari turizm marketingida ham kullaniladi.
Sayohatni tanlashda sabablarning o‘zgarishi iste’molchi
bozorida turistlik mahsulotni taklif qiluvchi turistlik firma uchun salbiy oqibatlarga
olib keladi. Kayfiyat, moda, umumiy siyosiy-iqtisodiy holat va ko‘pgina boshqa omillarga
e’tiborsizlik paydo bo‘lishi mijozlarni yo‘qotish va turistlik faoliyatda iqtisodiy
qiyinchiliklarga olib keladi, chunki bu omillar turistlik oqim yo‘nalishini aniqlovchi
va motivatsiya natijasiga katta ta’sir ko‘rsatadi.
Sotsiologiya
Sotsiologiya - jamiyatshunoslik haqidagi fanlardan biri
bo‘lib, turizm sohasida esa u - insonni boshqa joyga borishga yordam beruvchi sotsial
sharoitlarni o‘rganuvchi fan bo‘lib gavdalanadi. Inson hayotida turizmni amalga
oshirish uchun kamida ikkita muhim shart bajarilishi kerak: bo‘sh vaqt va turistlik
sayohatni amalga oshirish uchun mablag‘. Buning barchasi mamlakatda tinch siyosiy
holat mavjud bo‘lgan paytda amalga oshishi mumkin.
Turizm iqtisodiy munosabatlarda hosil bo‘ladigan har qanday
nomutano-sibliklardan ta’sirlanadi. Jahon ijtimoiy hayotida katta voqea yoki iqtisodiy tizimda o‘zgarishlar
sodir bo‘lishi darxol turizm rivojlanishining holatiga va dinamikasida aks etadi.
1998-yil Rossiya moliyaviy inqirozi jamiyatni larzaga keltirdi. Osiyo krizisi ushbu
hudud turistlik bozoriga yomon ta’sir qildi va bundan turizmning dinamikasi 10% ga qisqardi. 2008 yilda boshlangan jahon moliyaviy-iqtisodiy
inqirozi tufayli jahon turizmining oqimi 8% kamaydi.
Doimiy taraqqiyotda turizm sotsial xodisa sifatida qaraladi.
Insonlarning xulqi ularning yoshi, millati, ijtimoiy holati, ma’lumoti, yashash
joyi, madaniy qarashlarga bog‘liq holda o‘rganiladi.
Hozirgi kunda sotsiologik tadqiqotlarga katta e’tibor
berilmokda. Deyarli har bir katta tadbir, ko‘rgazmada turistlar va tashrif buyuruvchilardan
turli ma’lumotlarni to‘plash maqsadida anketalash o‘tkazilmoqda. Bu anketalar hozirgi
va kelajakdagi sayohatlar darajasini baholash uchun muhim ma’lumotlar olish imkonini
beradi. Sotsiologik tadqiqotlar ma’lumotlari ma’lum bir iste’molchi bozorida turistlik
mahsulotning harakat qilish siyosati shakllanishida, bashorat va ko‘rsatmalar ishlab
chiqishda hamda bojxona va migratsion munosabatlar
va qoidalar sohasida muhim siyosiy-iqtisodiy qarorlar qabul qilishda asos bo‘lish
uchun dastlabki baza hisoblanadi.
Iqtisodiyot
Turizm – bu iqtisodiyotning maxsus sohasi va inson
faoliyatining o‘ziga xos ko‘rinishi hisoblanadi. Shu sababli turizm sohasida iqtisodiy
taraqqiyotning umumiy qonuniyatlari o‘zining mahsus qirralarida namoyon bo‘ladi,
umumiy qonuniyatlar o‘zini xususiyligi orqali namoyon qilsa, xususiylik esa mazkur turistlik tashkilotning
aniq faoliyati orqali aks ettiriladi.
Turizm iqtisodiyoti
aholining kattagina qismini turistlik xizmatlarga bo‘lgan ehtiyojini qondirish maqsadida
mazkur xo‘jalik sohasini barcha darajalarida turistlik mahsulotni ishlab chiqaradigan,
taqsimlash, ayirboshlash va iste’mol qiladigan kishilarning xulq-atvorini o‘rganadi.
Har bir turistlik hudud, har bir mamlakat, har bir shahar
va joy iqtisodiy foyda va daromad olish uchun mavjud turistlik resurslaridan oqilona
foydalanishga harakat qiladi. Har bir mamlakatda o‘zining siyosiy qarashlari, iqtisodiyoti
rivojlanishining yo‘nalishlari, jamiyat an’analarining ko‘p qirralari mavjud. Turistlarni
jalb qilish uchun xatto juda qiziqarli bo‘lgan ob’ektlar va xodisalar uchun ham
xizmat ko‘rsatishning mos darajasini, xavfsizlikni ta’minlovchi turistlik qiziqish
va ehtiyojni uyg‘unlashtirib turuvchi turistlik industriya va infratuzilma zarur.
Turizm sohasini rivojlantirishni ba’zan «tilla
tuxum quyuvchi tovuq»qa o‘xshatiladi.
Ammo, ushbu tovuq boqilmasa, tovuq tuxum qo‘yishni tuxtatishi mumkin yoki tuxumlar
hajmi va sifati buzilishi mumkin yoki tovuqning o‘zi o‘lib qolishi mumkin. Shunga
ko‘ra, turistlik markazlar va hududlar nafaqat turizmdan pul ishlab qolishadi, balki
turizm industriyasini barqaror rivojlantirishga, turistlik mahsulotni ichki va tashqi
bozorlarda harakat qildirishga juda katta miqdorda mablag‘lar ajratishadi.
Barcha davlatlarda ham turizmga bo‘lgan siyosat bir xil
tuzilmagan. Masalan, Yaponiya orolidagi davlat, tarixiy yopiq jamiyatni ko‘rgan
va uzoq davr mobaynida keluvchi turistlarga e’tibor bermagan, hududi chegaralanganligi
natijasida o‘z fuqarolarini dunyo bo‘yicha sayohat qilishga faol undadi. Xatto,
mehmonxona xo‘jaligi ham xorij turistlarini qabul qilishga yo‘naltirilmagan, otellar
past tabaqali aholi joylashishiga mo‘ljallangan va inshoot gabariti va ship balandligi
bo‘yicha Yevropa standartlariga javob bermaydigan normalar bo‘yicha qurilgan. Lekin,
uzoq davr mobaynida turizmsiz ham rivojlanayotgan mamlakat iqtisodiyoti hayotiy
kuch oqimining yangi manbasini talab qildi. Yapon hukumati mamlakatga kiruvchi turizm
konsepsiyalarini qaytadan ko‘rib chiqdi va boshqa
hududlardan mamlakatga turistlik oqimlarni jalb etish maqsadida jahon turistlik
bozoriga milliy turistlik mahsulotni chiqarish faoliyatiga 2 mlrd. dollarini ajratdi.
Yuqorida ifoda etilgan faoliyat Xitoyda o‘zgacha amalga
oshiriladi. Chiquvchi turistlik oqim bu mamlakatda juda past, chunki davlatda ta’tilni
har yili to‘lash uchun huquqiy institut shakllanmagan va qishloq xo‘jaligida band
bo‘lgan aholining ko‘p qismi xorijda sayohat qilish uchun mablag‘ga ega emas. Tashqariga
chiquvchi turizm yiliga 5 mln. kishidan ortmaydi. Bu ko‘rsatkich umumiy aholisi
1 mlrd. 200 mingga teng bo‘lgan mamlakat uchun juda past darajada. Lekin, keluvchi
turizm tez sur’atlar bilan rivojlanmoqda. Jahon turizm iqtisodiyotida Xitoy hozirgi
kunda turizmning eng jozibador hududi hisoblanadi. Bu yerda turistlik qiziqish ob’ektlari
mavjudligi, turizm industriyasi rivojlanganligi va davlat siyosatining turizmga
ijobiy munosabatdaligi sabab bo‘lmoqda. Xitoy turizm tashkiloti ekspertlari baholariga
ko‘ra, keyingi yillarda Xitoy jahondagi eng ko‘p turistlar qabul qiluvchi mamlakatga
aylanadi. 1998-yilda Xitoyga 65 mln. turistlar kelib ketishgan bo‘lsa, 2010-yilda
Xitoyga 125 mln. xorij turistlari kelishi rejalashtirilmokda. Bu esa xalqaro miqyosda
juda katta ko‘rsatgich hisoblanadi.
Geografiya
Hudud resurslarining turistlik salohiyatini baholash geografik omillarga bog‘liq. Geografiya fani - tabiiy-iqlimiy,
demografik ma’lumotlar, ularning o‘zgarish tendensiyalari va istiqbollari, turizmning
hududlararo va hudud ichida rivojlanishini batafsil rejalashtirish, ob’ektlar, turistlik
industriya, turizm sohasini investitsiyalashni rivojlantirishni rejalashtirish,
turistlik oqimlarni, aholi bandligini va turizmdan tushuvchi daromadni rejalashtirish
uchun juda zarur hisoblanadi.
Axborot
texnologiyalari
Rivojlanishning hozirgi bosqichida xo‘jalikning har qanday
tarmog‘i kuchli axborot ko‘magisiz ishlay olmaydi. Turli fan sohalari bo‘yicha ma’lumotlardan
turizm maqsadlarida ham foydalaniladi. Bugungi kunda turistlik xizmatlarni bronlashda
turli avtomatlashtirilgan axborot tizimlari muhim rol o‘ynaydi. Turistlik resurslar,
turistlik mahsulotlar ma’lumotlarining axborotlari turli xil hisob-kitoblar, ma’lumotnomalar,
kataloglar, prospektlar, yo‘l ko‘rsatkichlar, jadvallar, time-table ko‘rinishlarida
ask etadi. Ko‘pchilik turistlik kompaniyalar
o‘z tarkibida nafaqat xususiy turistlik agentligi, balki quvvatli axborot markazlari
va nashriyotlariga ham egadirlar. Masalan, Buyuk Britaniyaning Reed Travel Group
turistlik agentligi bunga misoldir. Shuni ta’kidlab o‘tish kerakki, yo‘l
ko‘rsatuvchi kitoblar turizmning o‘zi rivojlanishidan ancha oldin ishlab chiqilgan.
Tomas Kuk birinchi bo‘lib turistlik
sayohatni tashkil qilgan paytda, Londondan Parijga sayohat qilishni amalga
oshirish uchun yo‘l ko‘rsatuvchi kitoblar bor edi. Ko‘pchilik yo‘l ko‘rsatkichlar
100 yillik tarixga ega.
Bugungi kunda ko‘pgina axborot oqimlari SD - disklarda
jamlangan. 1990-yillardagi kompyuter bilan ta’minlashdagi texnik inqilob turizm
maqsadlari uchun kuchli avtomatlashtirilgan turizmni vujudga keltirdi.
Jahon Global
kompyuter tizimlari – Amadeus (Yevropa), Sabre (AQSH), Galileo (Buyuk Britaniya), Gabriel, “Samoturagent”, “Masterturagent”,
“1S-Rarus: Turagentstvo”, “InTour Office”, “Master-Tur”, “Samo-Tur”, “TurVin”,
“Turbo-tur”, “Aist-2.5” va boshqalar
yaratilgan va ular muvafaqqiyatli darajada xizmat ko‘rsatmoqda. Bu tizimlar
axborot tashuvlarini birinchi navbatda havo transportida hamda mehmonxona va
boshqa xizmatlarni bronlashni tashkil qilishda keng tarqalgan.
Turistlik axborotni
rivojlantirishda yana bir juda katta turtki internet global tarmog‘i bo‘ldi.
Bugungi kunda deyarli barcha turistlik firmalar o‘z saytlariga va E-mail elektron pochta
orqali ushbu tarmoqqa chiqish imkoniyatiga ega. Tarmoqdan foydalanuvchilarning
barchasi turistlik xizmatlar haqida keng axborot olish imkoniyatiga egadirlar.
Turizmga javob beruvchi davlat tashkilotlari, xususiy
kompaniyalar, turistlik firmalar, otellar, turistlik assotsiatsiyalar,
tashuvchilar, attraksion xizmatini taklif etuvchi firmalarda katta axborot
varaklari mavjud. Axborotni internet tarmog‘iga joylashtirish umumiy holda
kitob yoki buklet chiqarishdan arzon, axborot oson va tez ko‘rinishini
o‘zgartiradi, yuqori sifatli rangli illyustratsion ma’lumotni ham uzatish
mumkin. Axborot rivojlangan mamlakatlardagi foydalanuvchilarning keng doirasiga
yetib boradi.
Xalqaro turizm huquqi
Turizm ko‘pchilik mamlakatlar iqtisodiyotining muhim
qismi sifatida, xalqaro aloqalarning tarkibi sifatida alohida huquqiy tartibga
solishni talab qiladi. Shuning uchun o‘ziga xos tarmoq - turistlik huquq tarkib
topgan. Ko‘pchilik mamlakatlarda rezident va norezident kompaniyalar uchun
turistlik faoliyat normalari va rivojlanish tamoyillarining asosiy
konsepsiyalari turizm haqida milliy qonunlar bilan mustahkamlangan.
Norezidentlar faoliyati uchun odatda ma’lum
cheklashlar mavjud. Turizm tashkilotchilari va turist-mijozlar munosabatlari tartibga solingan.
Xalqaro turizm ko‘pgina konvensiyalar, xalqaro
shartnomalar va bitimlar bilan tartibga solinadi. Dastlab turizm rivojlanishiga asos
bo‘lgan, dam olish va bo‘sh vaqtning asosiy huquqlarini ta’minlash to‘g‘risidagi
bitimga erishildi. 1948 yilda
BMT Bosh Assambleyasi tomonidan qabul qilingan inson huquqlari Umumjahon Dekleratsiyasining
24-moddasida shunday deyiladi: «Har bir inson ish vaqtini oqilona chegaralanishi
va har yilga pullik ta’tilni olishi, dam olishi va bo‘sh vaqt huquqiga egadir».
1966-yil BMT Bosh Assambleyasi bu shiorni tasdiqladi va kengaytirdi. Iqtisodiy,
ijtimoiy va madaniy huquqlar to‘g‘risidagi Xalqaro Paketga imzo chekkan davlatlar
har bir insonning «dam olish, bo‘sh vaqt, ish vaqtini oqilona cheklash, davriy pullik
ta’til hamda bayram kunlari uchun to‘lov» huquqini ta’minlash majburiyatini bo‘yniga
olganlar.
Bu nizomlar turizm rivojlanishiga, xususan, xalqaro turizm
rivojlanishiga turtki berdi. Xalqaro turizmning jadal rivojlanishi turistlik faoliyatni
tartibga soluvchi me’yorlar o‘rnatish zaruriyatini keltirib chiqaradi. Xalqaro turistlik huquq tashkil
topishining eng asosiy yo‘nalishlaridan biri terminologiya va ta’riflar to‘g‘risidagi
bitim tuzish edi.
Bugungi kunda xalqaro turizm o‘z faoliyatini asosiy xalqaro
kelishuvlarga binoan olib boradi: Gaaga (1989-yil, Gaaga, Niderlandiya) va Manila
(1980-yil, Manila, Filippin) bitimlari, turizm vazirliklarining Osaka konferensiyalari
yo‘riqnomalari (1994-yil, Osaka, Yaponiya).
Hududiy qonunlar va me’yoriy aktlarni ham ta’kidlab o‘tish
muhim. Yevropa iqtisodiy hamjamiyati ushbu ittifoqqa kiruvchi mamlakatlar turistlik
faoliyatini tartibga solish bo‘yicha bir qator qonunlar va me’yoriy aktlar qabul
qilgan. Masalan, yagona vizali hudud, turistlik xizmatlar shartnomasi to‘g‘risidagi
Shengen shartnomasi (YEES Direktivasi №90/134 13-may 1995-yil. «Turistlik agentlik
va mijoz o‘rtasida imzolanishi kerak bo‘lgan namunaviy shartnoma», «Sayohat qilish shartnomasi bo‘yicha Xalqaro Konvensiya»,
1970-yil 22-oktyabrda FUAAV ning Bosh Assambleyasida qabul qilingan «Mehmonxona
egalari va turistlik agentliklar o‘rtasida bitimlar tuzishga tegishli Xalqaro mehmonxona
Konvensiyasi», Yo‘lovchilar va ularning yuklarini xalqaro havo, avtomobil va dengiz transportida tashish
alohida tartibga solingan. Havo transporti Varshava Konvensiyasi bilan (1929-yil
Varshavada qabul qilingan), Avtomobilda passajirlar va yuklarni tashish Berlin Konvensiyasi
bilan (1975-yil, Berlin), dengiz transportida passajirlarni tashish esa Afina Konvensiyasi
bilan boshqariladi.
Комментариев нет:
Отправить комментарий