Sayohlik O‘rta Osiyo
o‘lkasida qadim zamonlardan rivojlangan bo‘lib, o‘lkamizdagi ilk sayyohlik ko‘rinishlari
«Buyuk Ipak yo‘li» ga borib taqaladi. Miloddan avvalgi II-asrda ochilgan Buyuk Ipak
yo‘lini ahamiyati nihoyatda katta bo‘lgan. Bu yo‘l faqat savdo yo‘li bo‘lmay, ayni
paytda dunyo xalqlari o‘rtasida madaniy hamda davlatlararo aloqalar yo‘li bo‘lgan.
O‘rta Osiyolik sayyohatchilarning
ma’lum bir qismini ziyoratchilardan iborat bo‘lib, muqaddas joylarga borib ziyorat
qilish maqsadida uzoq va mashaqqatli sayohatlarni amalga oshirganlar.
VII-VIII asrlarda Arablar Movarounnaxrni
zabt etish yo‘li bilan mahalliy xalqning urf-odati, dini va e’tiqodi, qadimdan rivojlanib
kelayotgan madaniyatga o‘z ta’sirini o‘tkazib, asta-sekinlik bilan islom dini kirib
kela boshladi. Mahalliy xalqning islom diniga o‘tishi bilan Markaziy Osiyoni Arab
mamlakatlari Makkayu Madina bilan bog‘ladi. Islom dini farzlaridan biri hajga borish
hisoblanib, Movarounnaxrliklar o‘z yurtlaridan chiqib Afg‘oniston, Eron, Iroq, Suriya
orqali o‘tib, Saudiya Arabistondagi Makka va Madinada haj amalini bajarganlar. Bu
yo‘l mashaqqatli, og‘ir, bir necha oy va yillarni o‘z ichiga olgan bo‘lsada, yildan-yilga
hajga boruvchilarning soni ortib borgan.
Ziyoratchi-olimlarning
eng mashhuri deb buyuk muhaddis Imom al-Buxoriyni kiritishimiz mumkin. Imom Ismoil al-Buxoriy o‘z onasi bilan
17 yoshda hajga borib, bir necha yil Arabistonda yashaydi. U fiqx hadislarni yig‘ish
maqsadida Bog‘dod, Damashq, Balx, Nishopur, Misr va boshqa ko‘pgina arab shaharlarida
40 yil sayohat qilib, hadislarni to‘playdi. Bunga Imom al-Buxoriyning zamondoshi
Abu Iso Muhammad at –Termiziyni ham misol
qilish mumkin. Shu davrda uning Bog‘dodda ko‘pgina shogirdlari ham bor edi.
Arab halifaligiga
kirgan Movarounnaxrda, Xurosonda, Xorazmda mahalliy tillarda yozilgan asarlari yo‘q
qilinib, yerli bilimdonlar, tolibi ilmlar halifalikning markaziy shaharlari Damashq,
Qohira, Bog‘dod, Kufa va Basraga borib bilim olishga va arab tilida ijod qilishga
majbur bo‘ladilar. Bu shahar Sharqning yirik ilm va madaniyat markazi bo‘lib, ular
orasida Bog‘dod shahri eng mashhuri edi. IX asrda bu shaharda «Bayt-ul hikma»
– «Donishmandlar uyi» Sharqning o‘z davridagi Fanlar Akademiyasi tashkil etilgan
edi.
«Bayt-ul hikma» da
katta kutubxona hamda Bog‘dodda va Damashqda astranomik kuzatishlar olib boriladigan
rasadxonalar mavjud edi. Bu yerdagi toliblar tadqiqotlar bilan bir qatorda qadimgi
yunon va hind olimlarining ilmiy merosini o‘rganish va asarlarini arab tiliga tarjima
qilish bilan shug‘ullanadilar. Bu yerda o‘rta asar ilmu-faniga katta hissa qo‘shgan
ko‘pgina Movarounnaxr va Xurosonlik olimlar ijod qilishgan.
Shular jumlasidan,
20 dan ortiq asarlar muallifi, qomusiy olim Muhammad Muso al Xorazmiy o‘z bilimini
oshirish maqsadida Xuroson, Eron, Iroq va Suriya mamlakatlariga borib, matematika,
geografiya, astranomiya fanlariga ulkan hissa qo‘shgan.
«Bayt-ul hikma» da
faoliyat ko‘rsatgan olimlarning yana biri buyuk astranom, matematik, geograf Ahmad al-Farg‘oniydir. U Farg‘onalik bo‘lib,
avval Marv, so‘ngra Bog‘dod, Damashq va Qohira shaharlariga borib, astranomiya,
matematika, geografiya fanlari bilan shug‘ullanadi. U Qoxira shahri yaqinida joylashgan
Ravzo orolida Nil daryosi sohiliga qadimgi gidrometr – daryo oqimi sathini o‘lchagich
«Miqyos an – Nil» inshooti qurilishiga rahbarlik qildi.
Vatandoshlarimizdan
yana Abu Nasr Farobiy, Abu Ali ibn Sino,
Abu Rayxon Beruniylar kabi buyuk allomalar fan taraqqiyotiga o‘z hissalarini
qo‘shishi bilan birga el kezgan olimlardir. Al – Beruniyning «O‘tmish avlodlaridan
qolgan yodgorliklar», «Hindiston» asarlarida Markaziy Osiyo geografiyasi, xalqlar
madaniyati haqida yozgan.
Zahiriddin Muhammad Bobur ( 1483 yil 14 mart Andijon sh. – 1530 yil 26-dekabr Hindistonning
Agra sh.) – o‘zbek klassik adabiyotining yirik vakili, tarixchi, sayyoh-olim, temuriylar
sulolasi vakili. «Buyuk mo‘g‘ullar imperiyasi» deb nomlangan Hind davlatining, aslida
Boburiylar davlatining asoschisi bo‘lgan. Bobur o‘zining mashhur «Bobirnoma» ensiklopedik
asarida 15 asrning ikkinchi yarmi va 16 asrning
birinchi yarmida Movarounnaxr, O‘rta Osiyo, Afg‘oniston hamda Hindiston tarixi,
madaniyati va tabiati haqida juda boy ilmiy ma’lumotlar keltiradi, bu albatta ushbu yurtlarni bevosita Bobur tomonidan kezib
chiqanidan dalolat beradi. (O‘zbek Sovet ensiklopediyasi, 2- tom)
Xulosa qilib aytish
mumkinki, O‘rta Osiyoda qadimgi sayyohlik Buyuk Ipak yo‘lining paydo bo‘lishi bilan
bog‘liq bo‘lib, IX-XI asrlarda sayyohlik tufayli, kishilar bilimini oshiradigan
turizmning ilmiy turiga asos solingan va
ziyoratchilik keng rivojlangan edi.
Rossiya davlati ham
mashhur sayohatchilarga boy. Hujjatlar bilan tasdiqlangan eng qadimgi
sayohatchilardan biri Igumen Danill
1065 yilda Afon Muqaddas yerga ziyorat qilgani borgan va safar davomida ko‘rgan
xalqlar va yerlar haqida batafsil yozib qoldirgan. 1471-1474 yillarda Eron va
Hindistonga sayohat qilgan Afanasiy
Nikitin «Uch dengiz osha sayohat» nomli ajoyib asar bitgan. Keyinrok, mashhur
sayohatchilar N. N. Mikluxo-Maklay
(1846-1888), N. M. Perjevalskiy
(1839-1888), V. I. Bering
(1681-1741) va boshqalar o‘z nomlarini sayohatchilar tarixida yozib qoldirganlar.
Комментариев нет:
Отправить комментарий